Inngangsritualet
Start alltid på samme måten, om det er med musikk, lys, blomster, håndhilsen eller andre ting.
Dagens gullkorn
Alle forteller om en hyggelig ting de har opplevd siden sist samling.
Presentasjon av tema
Vennskap og mobbing er motpoler. Kontraster gjør at konturene kommer tydelig frem. Derfor kommer vi inn på begge deler i dette temaet. Noen vil kanskje mene at det passer bedre å ta opp mobbing i forbindelse med konflikthåndtering. Vårt valg er bevisst. Vi ønsker ikke at mobbing skal behandles som en konflikt. Det er pr. definisjon et overgrep og ikke en konflikt. I dag er det altså en gylden anledning til å komme inn på skolens mobbeplan/trivselstiltak.
Alternativ 1: Start med å vise bilde 1 av
PowerPoint. Dette er ei enkel skisse av en båt. (Eller tegn en skisse på tavla. )Båten er en metafor for mennesket, men det trenger vi ikke si. Vi spør: Hva er det som kan få denne båten til å gå? Elevenes forslag kan noteres, eller ikke. Vi forventer svar som motor, årer, seil. Neste bilde på PP kommer frem. (Båt med årer, motor og seil)Neste spørsmål blir: Hvis vi nå tenker på oss mennesker. Hva er det som gir oss fart, hva er det som gjør at vi kan fungere og komme oss fremover? Elevenes forslag noteres, eller ikke. Bilde nr.3 viser et stort hull i båten. Hva skjer? Jo, båten synker. Hva er det som kan få oss til å synke? Samtal, og noter hvis dere ønsker. Siste bilde vises. Hullet er reparert. Hva er det som kan reparere oss når vi holder på å synke? Hva trenger vi for å klare å komme oss videre? Snakk sammen og noter eventuelt gruppas forslag.
Alternativ 2: Vis
PowerPoint om selvtillit. Start med å fortelle at ordet selvtillit handler om å ha tillit til seg selv. Tipsplakat: La elevene være med på en brainstorming hvor spørsmålet er: Hvordan få god selvtillit? I førsteomgang mottas alle forslag uten innvendinger. Når interessen begynner å avta, kan vi oppfordre til å velge ut de ti viktigste rådene. Kanskje en del av innspillene overlapper hverandre og kan slås sammen. De ti rådene klassen blir enige om, skrives på tipsplakaten.
Vi jobber med temaet
Filosofiske spørsmål
- Hva legger du i ordet selvtillit?
- Hva trenger vi selvtillit til?
- Går det an å ha selvtillit på noe og ikke på noe annet?
- Er selvtilliten din alltid den samme?
- Hvordan få bedre selvtillit?
- Kan man ha for mye selvtillit?
- Hva er ulempen med for mye selvtillit?
- Hva er ulempen med for lite selvtillit?
- Hva slags mennesker er enkles å være sammen med, de med mye eller de med liten selvtillit?
- Henger egen selvtillit sammen med tilliten du har til andre?
Aktiviteter
Sola skinner på
Formål: gi god opplevelse
Utstyr: En stol mindre enn det er deltaker
Alle unntatt en sitter på hver sin stol i en ring. En står i midten. Vedkommende sier: Sola skinner på………..Resten av setningen finner han på selv. F.eks: sola skinner på alle som har vært i Danmark. Alle dette gjelder må reise seg opp og sette seg på en annen stol. Den som står i midten skal også prøve å få satt seg. Den som ikke har funnet ny stol står nå i midten og finner på ei ny setning.
Det kan være lurt å la sola skinne på ufarlige ting i starten. I ei trygg gruppe kan en etter hvert f.eks bli enig om at en skal la sola skinne på følelser eller egenskaper.
Stå på-kort
Formål: Gi hverandre støtte
Utstyr: Pappkort
Elevene lager oppmuntringskort. På disse kan det stå f.eks: stå på, du er tapper, jeg støtter deg og lignende. Kortene deles ut ved passende anledninger.
Ener og toer
Formål: For gøy og for å øve på å samarbeide, og ikke stikke kjepper i hjulene for andre.
Utstyr: To erteposer eller baller i forskjellige farger.
Elevene står i ring. Annenhver elev er ener og toer. En ener og toeren ved siden av hverandre har hver sin ball/ertepose. Det gjelds å sende gjenstanden sin rundt hele ringen tilbake til utgangspunktet så fort som mulig. Enere skal sende til enere og toere til toere. Lagene sender hver sin vei. Det er ikke lov og hindre det andre laget.
To plasser til høyre
Formål: God opplevelse
Utstyr: En stol mindre enn det er deltaker
Elevene sitter på stoler i ring. Det er en person mer enn det er stoler. En står i midten. Han sier ”alle som har”……også må han finne på noe f.eks: ”Alle som har på seg t-skjorte skal flytte…….også finner han på noe igjen f.eks: tre plasser til venstre. De det gjelder flytter seg ifølge instruks. Hvis den stolen de kommer til er opptatt må han/hun sette seg på fanget. Etter hvert kan det bli stabler med elever. Leken anbefales bare i klasser hvor elevene er trygge på hverandre, og hvor dette vil morsomt for alle.
Hemmelig venn
Formål: Øve på å vise at en ønsker å være en venn
Utstyr: Lapper med deltakernes navn på
Læreren har skrevet alle elevenes navn på lapper. Elevene trekker hver sin lapp. Den de har trukket skal de den kommende uken være en ekstra god venn for. Det er ikke lov å si hvem de har trukket. Etter noen dager spør læreren hver enkelt hvem han/hun tror har vært deres hemmelige venn. Hvordan merket de det? Etterpå spør man den som ble nevnt om det stemmer og hører med vedkommende hva han/hun har gjort for å vise at han/hun vil være en god venn. Øvelsen kan være et fint utgangspunkt for å snakke om hva kan vi aktivt gjøre for å vise vennskap, og hva kan du se etter som tegn på vennskap fra andre.
Kongestolen
Formål: Få gleden av å være i fokus
Utstyr: En fin eller annerledes stol, eller en stol som er ”pynte” med fin pute, pledd og lignende.
For hver gang skal en av deltakerne i kongestolen. Vedkommende skal kort presentere seg. Fortelle om navn, hobbyer og lignende. De andre deltakerne har mulighet for å spørre kongen om ting. Kongen velger hva han vil svare på. Til slutt skal alle undersåttene skrive ei setning om kongens gode egenskaper eller en oppmuntrende hilsen på en plakat. På plakaten er det allerede limt et bilde av kongen og navnet hans.
Tå mot tå
Formål: Samhandling og trene på å tåle fysisk kontakt
Utstyr: Ingenting
Elevene deles i to grupper. Det må være oddetall. Når lederen roper ut f.eks: tå mot tå, eller kne mot kne, panne mot panne gjelds det å finne en partner i den andre gruppa. Den som ikke finner noen blir neste utroper. Utroperen finner på en ny kroppsdel, roper det ut og prøver selv å finne partner. Du må finne ny partner hver gang. Snakk på forhånd om hvilke kroppsdeler det er greit å rope ut, og hvilke vi vil ha for oss selv i denne leken.
Ballonglek 1
Formål: Samarbeide, som er viktig i vennskap.
Utstyr: En ballong til hver gruppe, musikk.
Anbefalt gruppestørrelse er ca.5. Hver gruppe får en ballong de skal blåse opp. Før musikken settes på får gruppa instruks om hvordan gruppa skal danse med ballongen, f.eks: hånda på ballongen. Musikken spiller et par minutter. Når musikken tas av gis ny instruks, f.eks: en finger på ballongen, ei skulder, panna, osv. Gruppa danser videre. Etter noen omganger sier lederen ”første gruppe til å sprekke ballongen med høyre fot”. Kår ei vinner gruppe. Og helt til slutt: ”første gruppe til å kaste alle ballongbiter i søpla”.
Ballonglek 2
Formål: Samarbeid, som er viktig i vennskap.
Utstyr: En ballong til hver gruppe
Anbefalt gruppestørrelse er ca.5. Hver gruppe får en ballong de skal blåse opp. Alle i gruppa står i ring og holder hverandre i hendene. Ballongen skal ikke i gulvet, og ingen må slippe tak i hendene. Hvis ballongen kommer i gulvet, mister gruppa lov til å bruke hendene. De velger en ny kroppsdel å styre ballongen med. For hver gang den går i bekken mister de den kroppsdelene de brukte. Til slutt er det første gruppe til å bære ballongen til søpla.
Finn gjerne andre aktiviteter i aktivitetsheftet. Humorsnutter fra dvd eller youtube.com. Her må en finne alternativ som passer aldersgruppen.
Sanger:
- Du har noe ingen andre har, ingen er som deg.
- Vennskapsbånd
- Stopp, ikke mobb
- Venner (s.308 i ”Sanger i Norge”)
I boka:
- Skriv inn oppskrift på en god venn
- Lag et mobbemanifest
- Skriv vennehilsener til hverandre
- Ta bilder av klassevennene dine
Krøll og kast oppgaven:
Det er en krøll og kast oppgave til hvert tema.
Se vedlegg. Elevene skal svare på spørsmålene anonymt og krøller arket sammen. Spør hvem som vil være dagens skyteskive. Vedkommende stiller seg opp med ryggen mot gruppa. Resten peprer skyteskiva med papirballene sine. Skyteskivas privilegium er at hun får lese opp noen av svarene. Noen synes det er stas når deres svar blir lest opp og vil gjerne si det, andre vil helst ikke. Begge deler er helt greit. Det er lov å komme med positive kommentarer til det som leses opp.
Oppsummering
3 ting dere husker fra samlingen i dag
3 ting dere har lært
Evalueringsskjema
Neste gang
Fortell hva som er neste tema. Det er ikke nødvendig å følge den rekkefølgen vi har satt opp her. Si til elevene at hvis det er noe de synes er problematisk i forhold til neste tema, kan de si ifra til læreren, så prøver vi å finne en løsning.
Eventuelt: Dette er siste samling. Hva husker du best av det vi har jobbet med? Hva synes du at du har lært? Er det noen temaer du synes vi bør ta opp neste år?
Avslutningsrituale
Avslutt alltid på samme måte. Ritualet skal gjøre at elevene skal føle seg verdsatt.
Dette trenger du
- Utstyr til inngangs- utgangsritualer
- Utstyr for å vise Power point
- Elevbøkene
- Det du vil bruke fra velg og vrak- oppgavene
- Evalueringsskjema